Pracownia Integracji
Sensorycznej
O Pracowni
Integracja sensorycznajest procesem neurologicznym zachodzącym w mózgu, podczas którego dochodzi do organizacji wrażeń sensorycznych mających wpływ w rezultacie na nasze funkcjonowanie. Codziennie nasze zmysły informują nas jak planować własne zachowanie i adekwatnie do danej stymulacji zareagować na otaczający nas świat.
Dysfunkcje integracji sensorycznejsą błędnym przetwarzaniem informacji sensorycznych pochodzących z ciała albo z otoczenia, przez mózg. Występuje ono wówczas gdy ośrodkowy układ nerwowy dziecka w nieefektywny sposób przetwarza informacje sensoryczne co w rezultacie ma wpływ na codzienne funkcjonowanie.


Kiedy należy udać się na konsultacje do terapeuty Integracji Sensorycznej?
Dziecka z SPD (zaburzeniami przetwarzania sensorycznego) nie można wsadzić w żadne ramy. Natomiast mimo to można podać przykłady charakterystycznych zachowań dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
Gdy Twoje dziecko:
- wykazuje nadmierną aktywność motoryczną, jest w ciągłym ruchu, szybko się irytuje, trudno mu usiedzieć w miejscu;
- lubi hałasować,
- często krzyczy bez powodu;
- nie wykonuje poleceń,
- wymaga częstego powtarzania polecenia,
- wydaje się być nadmiernie rozdrażnione,
- kopie, szczypie, popycha inne dzieci,
- nie potrafi ustać w miejscu,
- nie potrafi usiąść obok innych dzieci lub nie potrafi ustać w szeregu;
- jest bardzo płaczliwe,
- nie lubi się przytulać – reaguje płaczem;
- na placu zabaw wyłącznie biega nie korzystając ze sprzętu terenowego, nie wspina się, nie zjeżdża ze zjeżdżalni;
- nie chce brać udziału w zabawach zorganizowanych – często stoi z boku;
- nie lubi huśtawek, karuzeli;
- stroni od zabaw w piasku;
- jest zbyt impulsywne – trudno jest mu kontrolować własne emocje;
- często przegrywa lub rezygnuje z zabaw ponieważ zabawa nie przebiega po jego myśli;
- trudno przerwać wykonywaną czynność;
- odzywa się często nie pytane;
- szybko się dekoncentruje lub koncentruje się na krótko, nawet jeśli wykonuje ulubione czynności to słabo organizuje swoje działanie, szybko zapomina;
- wykazuje brak lub nieokreśloną lateralizację;
- unika kontaktu wzrokowego;
- wykazuje problemy natury emocjonalnej, społecznej;
- wydaje się być leniwe, powolne, apatyczne;
- wykazuje małe zainteresowanie otoczeniem, nie wykazuje własnej inicjatywy,
- ma wysoki poziom frustracji przy czym wydaje się krnąbrne, uparte, lub zbyt uległe;
- wykazuje słabą organizację samoobsługową;
- cechuje słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa;
Z problemów, z zakresu integracji sensorycznej dzieci nie wyrosną. Problemy będą rosły razem z nimi, dlatego tak ważne jest ich wczesne zdiagnozowanie i objęcie terapią SI.
Warto jednak podkreślić, że wymienione powyżej zachowania dziecka nie muszą świadczyć o wystąpieniu problemu z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
Trzeba pamiętać, że jedynie wyspecjalizowany terapeuta, na podstawie przeprowadzonych metod badawczych jest w stenie odpowiednio zdiagnozować Dziecko.

Metody Pracy
- Wywiad z rodzicami dotyczący przebiegu ciąży, okresu niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa: wspólne wypełnienie kwestionariusza sensomotorycznego dziecka;
- Obserwacje zachowań dziecka podczas swobodnych aktywności na sali;
- Obserwacje zachowania dziecka podczas proponowanych aktywności terapeutycznych;
- Wybrane próby Obserwacji Klinicznej Integracji Sensorycznej;
- Południowo-Kalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej (A. Jean Ayres)


Cennik
Cena |
Informacje dodatkowe |
|
Diagnoza integracji sensorycznej + opis |
650 zł |
· 2 spotkania z Rodzicami/Opiekunami
· 2-4 spotykań z Dzieckiem |
Terapia SI |
pn-sob: 120 zł |
Zajęcia 45 minut |
